1-2 Mart tarihlerinde Delhi’de düzenlenen G20 Dışişleri Bakanları Toplantısı (FMM), Hindistan’ın G20 Başkanlığı için bir kilometre taşıydı. Neredeyse tüm dışişleri bakanlarının katılımı toplantıya ağırlık verdi ve titizlikle hazırlanan ev sahibi ülke, toplantının mükemmel bir şekilde sonuçlanmasını umdu. Bu olmadı: ortak açıklama yok; aile fotoğrafı yok; ve konferans salonunda Ukrayna ile ilgili ciddi anlaşmazlıklar nedeniyle büyük bir sertlik. Nedenini anlamak için yüzeyin altına bakmak önemlidir.
FMM’ler yıllar içinde gelişmiştir. Dışişleri bakanlarının müzakereleri, G20’nin iki kolu olan mali ve Sherpa ayağından bağımsızdır, ancak müzakereleri G20’nin diplomatik ve siyasi boyutlarıyla en önemli sorunlarından bazılarını kapsamaktadır. G20, 2008’de hükümet başkanları seviyesine yükseltildiğinde, dışişleri bakanları kendi rollerini belirlemeye başladılar. Meksika Başkanlığı altında ilk toplantılarını yaptıkları 2012’den itibaren, 2021 hariç neredeyse her yıl bağımsız olarak bir araya geldiler. 2021’de, İtalya Başkanlığı’nın gıda güvenliği ve yoksulluğun azaltılmasına odaklanan Matera Deklarasyonu’nun taslağını hazırlamak için kalkınma bakanlarıyla ortak bir toplantı düzenlediler. . Sonra Ukrayna dikkatlerini çekti. Geçen yıl Bali’de düzenlenen Ukrayna sonrası ilk FMM toplantısında herhangi bir sonuç belgesi ortaya çıkmadı.
Delhi’deki FMM’nin bu bağlamda zorlu bir görevi vardı. Hindistan cumhurbaşkanlığını gereğinden fazla yüceltmekle meşgul olanlar bir yana, içeriden bilgi sahibi olanlar için ortak bir bildiriye ulaşmanın zor olabileceği açıktı. Maliye bakanlarının Bengaluru’daki toplantısı, Çin’in desteğiyle Rusya’nın Ukrayna konusunda kararlaştırılan pozisyonlardan nasıl geri adım attığına tanık oldu. Yine de, Hintli yetkililer iki kamp arasındaki uçurumu kapatmak için mücadele ettiler: Batı ve diğer ülkeler Bali zirvesinin Ukrayna ile ilgili paragraflarına bağlı kalmakta ısrar ederken, Rusya ve Çin bunların silinmesi için çağrıda bulundu. Bu, ev sahibine tebliğden vazgeçip “Başkanlık Özeti ve Sonuç Belgesi”ni yayınlamaktan başka çare bırakmadı. ) metnin geri kalanıydı. Bu, Dışişleri Bakanı S. Jaishankar’ın içeriğin “%95’i” üzerinde bir anlaşmaya varıldığını doğru bir şekilde iddia etmesine izin verdi. Bu küçük bir başarı değildi.
Başkanın Özeti, bir düzine kritik noktayı ele alan uzun bir belgedir. BM’yi tam üyeliğe daha duyarlı hale getirecek ve 2030 Gündeminin uygulanmasına yardımcı olacak “canlandırılmış çok taraflılık ve reformlar” için güçlü bir savunma yapıyor. Dışişleri bakanları umutlarını, çok taraflılığın kendini kurtarma şansına sahip olduğu önümüzdeki üç önemli konferansa – SDG Zirvesi (Eylül 2023), COP 28 (Aralık 2023) ve Geleceğin Zirvesi (2024) – bağlamış durumda. Bakanlar, G20 ile “Afrikalı ortaklar dahil” bölgesel ortaklar arasında artan işbirliğine desteklerini ifade ettiler. Gıda ve enerji güvenliği, iklim değişikliği, biyoçeşitlilik ve küresel sağlık konusundaki ifadeler net ve çok az ilerleme kaydedilen gelişmiş ülkelerden gelen finansal taahhütlere yapılan atıflarla serpiştirilmiş. Hindistan’ın damgası terörle mücadele, narkotikle mücadele ve afete hazırlık bölümlerinde görülebilir.
FMM’nin kenar mahallelerinde ve ertesi gün yaşananlar daha fazla ilerleme sağladı. ABD Dışişleri Bakanı Antony Blinken ile Rusya Dışişleri Bakanı Sergey Lavrov arasındaki gayri resmi görüşme, Ukrayna savaşının patlak vermesinden bu yana ikilinin ilk kişisel teması oldu. Bilinen konumlarını tekrarladılar ama Hindistan topraklarında konuşmaya başlamalarının da belli bir anlamı var. Çin ve Hindistan dışişleri bakanları, bir yıl aradan sonra ilk kez 45 dakikalık resmi bir toplantı yaptı. Jaishankar, ikili ilişkileri “anormal” olarak nitelendirdi ve sınırda barış ve sükunetin yeniden sağlanmasına ilişkin gerçek ve acil sorunların ele alınması gerektiğini vurguladı. Çin’in yeni dışişleri bakanı Qin Gang, daha iyi iletişim ve daha fazla işbirliği ihtiyacından bahsederken, sınır meselesinin “ikili ilişkilerde doğru yerde olması” gerektiğini yineledi. Elbette farklı yaklaşımlar var, ancak Asya’nın en güçlü iki gücü arasındaki ilişkiler söz konusu olduğunda diyalogun başlaması, olmamasından her zaman daha iyidir.
Dörtlü dışişleri bakanlarının (ABD, Hindistan, Japonya ve Avustralya) 3 Mart’taki toplantısı ortak bir bildiriyle sonuçlandı. Üyeler, “kapsayıcı ve esnek, özgür ve açık bir Hint-Pasifik” vizyonunu güvence altına almak için birçok alanda daha derin işbirliği oluşturuyor. Quad’in kimseye karşı değil, işbirliği için olduğu konusunda ısrar etmeye devam ediyorlar. Ancak günümüzün çalkantılı dünyasında, bu mesaj ulaşamıyor. Hem Rus hem de Çin hükümetleri, Quad’ı, algılanan çatışmacı yaklaşımını ve bakanlar toplantısını G20 FMM’den sonra düzenleme kararını eleştirdiler.
Son olarak, 4 Mart’taki Raisina diyaloğundan iki kısa izlenim. Rus dışişleri bakanı, Hintli sunucu da dahil olmak üzere dünyaya meydan okumaya hazır, kızgın ve kendine güvenen bir adam olarak karşımıza çıktı. İkinci olarak, AB liderlerinin BM reformunun Ukrayna’daki savaş bitene ve dünya iklim değişikliği sorunuyla mücadele edene kadar bekleyebileceği iddiası, Hintli izleyiciler için büyük ölçüde hayal kırıklığı yarattı.
Bu kasvet önlenebilir. Hindistan diplomasisi, Eylül G20 Zirvesi’nin anlamlı bir Delhi Deklarasyonu ortaya çıkarması için yaratıcılık ve azimle şimdi tüm hızıyla çalışmalıdır. Bir başkanın özeti yetmez.
Bu makale Rajiv Bhatia, Değerli Üye, Gateway House ve eski Büyükelçi tarafından yazılmıştır.
FMM’ler yıllar içinde gelişmiştir. Dışişleri bakanlarının müzakereleri, G20’nin iki kolu olan mali ve Sherpa ayağından bağımsızdır, ancak müzakereleri G20’nin diplomatik ve siyasi boyutlarıyla en önemli sorunlarından bazılarını kapsamaktadır. G20, 2008’de hükümet başkanları seviyesine yükseltildiğinde, dışişleri bakanları kendi rollerini belirlemeye başladılar. Meksika Başkanlığı altında ilk toplantılarını yaptıkları 2012’den itibaren, 2021 hariç neredeyse her yıl bağımsız olarak bir araya geldiler. 2021’de, İtalya Başkanlığı’nın gıda güvenliği ve yoksulluğun azaltılmasına odaklanan Matera Deklarasyonu’nun taslağını hazırlamak için kalkınma bakanlarıyla ortak bir toplantı düzenlediler. . Sonra Ukrayna dikkatlerini çekti. Geçen yıl Bali’de düzenlenen Ukrayna sonrası ilk FMM toplantısında herhangi bir sonuç belgesi ortaya çıkmadı.
Delhi’deki FMM’nin bu bağlamda zorlu bir görevi vardı. Hindistan cumhurbaşkanlığını gereğinden fazla yüceltmekle meşgul olanlar bir yana, içeriden bilgi sahibi olanlar için ortak bir bildiriye ulaşmanın zor olabileceği açıktı. Maliye bakanlarının Bengaluru’daki toplantısı, Çin’in desteğiyle Rusya’nın Ukrayna konusunda kararlaştırılan pozisyonlardan nasıl geri adım attığına tanık oldu. Yine de, Hintli yetkililer iki kamp arasındaki uçurumu kapatmak için mücadele ettiler: Batı ve diğer ülkeler Bali zirvesinin Ukrayna ile ilgili paragraflarına bağlı kalmakta ısrar ederken, Rusya ve Çin bunların silinmesi için çağrıda bulundu. Bu, ev sahibine tebliğden vazgeçip “Başkanlık Özeti ve Sonuç Belgesi”ni yayınlamaktan başka çare bırakmadı. ) metnin geri kalanıydı. Bu, Dışişleri Bakanı S. Jaishankar’ın içeriğin “%95’i” üzerinde bir anlaşmaya varıldığını doğru bir şekilde iddia etmesine izin verdi. Bu küçük bir başarı değildi.
Başkanın Özeti, bir düzine kritik noktayı ele alan uzun bir belgedir. BM’yi tam üyeliğe daha duyarlı hale getirecek ve 2030 Gündeminin uygulanmasına yardımcı olacak “canlandırılmış çok taraflılık ve reformlar” için güçlü bir savunma yapıyor. Dışişleri bakanları umutlarını, çok taraflılığın kendini kurtarma şansına sahip olduğu önümüzdeki üç önemli konferansa – SDG Zirvesi (Eylül 2023), COP 28 (Aralık 2023) ve Geleceğin Zirvesi (2024) – bağlamış durumda. Bakanlar, G20 ile “Afrikalı ortaklar dahil” bölgesel ortaklar arasında artan işbirliğine desteklerini ifade ettiler. Gıda ve enerji güvenliği, iklim değişikliği, biyoçeşitlilik ve küresel sağlık konusundaki ifadeler net ve çok az ilerleme kaydedilen gelişmiş ülkelerden gelen finansal taahhütlere yapılan atıflarla serpiştirilmiş. Hindistan’ın damgası terörle mücadele, narkotikle mücadele ve afete hazırlık bölümlerinde görülebilir.
FMM’nin kenar mahallelerinde ve ertesi gün yaşananlar daha fazla ilerleme sağladı. ABD Dışişleri Bakanı Antony Blinken ile Rusya Dışişleri Bakanı Sergey Lavrov arasındaki gayri resmi görüşme, Ukrayna savaşının patlak vermesinden bu yana ikilinin ilk kişisel teması oldu. Bilinen konumlarını tekrarladılar ama Hindistan topraklarında konuşmaya başlamalarının da belli bir anlamı var. Çin ve Hindistan dışişleri bakanları, bir yıl aradan sonra ilk kez 45 dakikalık resmi bir toplantı yaptı. Jaishankar, ikili ilişkileri “anormal” olarak nitelendirdi ve sınırda barış ve sükunetin yeniden sağlanmasına ilişkin gerçek ve acil sorunların ele alınması gerektiğini vurguladı. Çin’in yeni dışişleri bakanı Qin Gang, daha iyi iletişim ve daha fazla işbirliği ihtiyacından bahsederken, sınır meselesinin “ikili ilişkilerde doğru yerde olması” gerektiğini yineledi. Elbette farklı yaklaşımlar var, ancak Asya’nın en güçlü iki gücü arasındaki ilişkiler söz konusu olduğunda diyalogun başlaması, olmamasından her zaman daha iyidir.
Dörtlü dışişleri bakanlarının (ABD, Hindistan, Japonya ve Avustralya) 3 Mart’taki toplantısı ortak bir bildiriyle sonuçlandı. Üyeler, “kapsayıcı ve esnek, özgür ve açık bir Hint-Pasifik” vizyonunu güvence altına almak için birçok alanda daha derin işbirliği oluşturuyor. Quad’in kimseye karşı değil, işbirliği için olduğu konusunda ısrar etmeye devam ediyorlar. Ancak günümüzün çalkantılı dünyasında, bu mesaj ulaşamıyor. Hem Rus hem de Çin hükümetleri, Quad’ı, algılanan çatışmacı yaklaşımını ve bakanlar toplantısını G20 FMM’den sonra düzenleme kararını eleştirdiler.
Son olarak, 4 Mart’taki Raisina diyaloğundan iki kısa izlenim. Rus dışişleri bakanı, Hintli sunucu da dahil olmak üzere dünyaya meydan okumaya hazır, kızgın ve kendine güvenen bir adam olarak karşımıza çıktı. İkinci olarak, AB liderlerinin BM reformunun Ukrayna’daki savaş bitene ve dünya iklim değişikliği sorunuyla mücadele edene kadar bekleyebileceği iddiası, Hintli izleyiciler için büyük ölçüde hayal kırıklığı yarattı.
Bu kasvet önlenebilir. Hindistan diplomasisi, Eylül G20 Zirvesi’nin anlamlı bir Delhi Deklarasyonu ortaya çıkarması için yaratıcılık ve azimle şimdi tüm hızıyla çalışmalıdır. Bir başkanın özeti yetmez.
Bu makale Rajiv Bhatia, Değerli Üye, Gateway House ve eski Büyükelçi tarafından yazılmıştır.