Ultra Hızlı Moda: Sektördeki Sürdürülebilirlik Çabalarını Baltalayan Endişe Verici Bir Trend | Moda trendleri

ilayda

Member
1990'lardan bu yana hızlı moda, sıradan insanların en yeni defile trendlerini satın almasına olanak tanıdı. Ancak üretilen, satılan ve kısa sürede çöpe atılan giysilerin büyük hacmi, küresel bir sürdürülebilirlik krizine katkıda bulunuyor. Artık moda endüstrisinin uyanıp bu kısır döngüden çıkması gerektiğinde tam tersi yöne gidiyor. Hızlı modadan ultra hızlı modaya doğru giden bir sarmaldayız. Tüketilen doğal kaynakların ve üretilen atıkların miktarı hızla artıyor.


Hızlı moda markalarının iş modeli, tüketicileri sürekli olarak son derece düşük fiyatlarla kıyafet satın almaya teşvik etmeye dayanmaktadır. (AFP)

Ultra hızlı moda, daha hızlı üretim döngüleri, kaçırılmayacak trendler ve kötü iş gücü uygulamalarıyla karakterize ediliyor. Shein, Boohoo ve Cider gibi markalar sezonluk koleksiyon anlayışından uzaklaşıyor. Bunun yerine son derece hızlı giysiler üretiyorlar ve balletcore, barbiecore ve hatta mermaidcore gibi mikro trendler yaratıyorlar. Aynı zamanda hazır giyim tedarik zincirlerinde şeffaflık ve hesap verebilirlik sınırlıdır. (Ayrıca okuyun: Yay Modası 101: Deepika Padukone'den Priyanka Chopra'ya, Bu Viral Moda Trendinde Ustalaşan 5 Bollywood Divası )

Hindustan Times – Son dakika haberleri için en hızlı kaynağınız! Şimdi Oku.

Aşırı giysi üretimi ve tüketimi devam etmemelidir. Değişim olmazsa, endüstri, küresel ısınmayı 2050 yılına kadar 2°C ile sınırlamak için küresel karbon bütçesinin %26'sını oluşturacak. Moda endüstrisi eylemlerinin sorumluluğunu üstlenmelidir. Politika aynı zamanda daha sorumlu ve döngüsel bir moda ekonomisine doğru gerekli değişimin sağlanmasında da önemli bir rol oynuyor. Tüketicilerin gücünü de unutmayalım.

Ucuz kıyafetler ne fiyata?


Daha önce salgının daha sürdürülebilir bir moda endüstrisine geçişi tetikleyeceği varsayılmıştı. Ne yazık ki sektör aslında iyileşmek yerine daha da kötüye gidiyor. Ultra hızlı moda markalarının çoğu 2010'ların sonlarında ortaya çıktı ve bunu en ünlüsü 2008'de kurulan Shein izledi. Doğrudan tüketiciye yönelik bu çevrimiçi markalar, karantinalar sırasında popülaritesini artırdı ve Shein, 2017 ve 2020'de dünyanın en popüler markası unvanını elinde tuttu.

Gap gibi köklü markalar yılda 12.000, H&M ise 25.000 yeni ürün piyasaya sürüyor. Ancak Shein, aynı dönemde 1,3 milyon ürün listeleyerek onları hayal kırıklığına uğrattı. Bu nasıl mümkün olabilir? Ultra hızlı moda modeli, doyumsuz tüketici talebi yaratmak için verilerden ve bağımlılık yaratan sosyal medya pazarlamasından yararlanıyor.

Ancak Shein'in inanılmaz derecede düşük fiyatlarının (sitede 5 A$'ın altında binlerce ürün var) bir bedeli var. Şirketin 2021 Sürdürülebilirlik ve Sosyal Etki Raporu (daha sonra web sitesinden kaldırıldı), fabrika ve depolarının yalnızca %2'sinin kendi işçi güvenliği standartlarını karşıladığını, geri kalanının ise düzeltici eylem gerektirdiğini ortaya çıkardı.

Marka aynı zamanda kendi tasarımcıları olmadan da bunu yapıyor. Bunun yerine, bir giysiyi iki haftada tasarlayıp üretebilen bağımsız tedarikçilerle çalışıyor. Sonuç inanılmaz derecede karlı bir iş modelidir. Shein, geçen yıl halka arz için başvuruda bulunarak markanın değerini 2018'deki 2,5 milyar dolardan 136 milyar dolara çıkardı.

Hızlı modadan ultra hızlı modaya geçişin ciddi çevresel ve sosyal sonuçları var. Buna daha da sömürücü emek uygulamaları da dahildir. Shein'in hazır giyim işçilerinin haftada 75 saat, depoların ise günde 24 saat çalıştığı bildiriliyor. Bu değişikliği göz ardı etmek sadece bir moda hatası değil. Bu, daha sürdürülebilir bir moda endüstrisi yaratmaya yönelik ulusal çabaları tehdit ediyor.

Sürdürülebilirliğe kusursuz geçiş


Avustralya Moda Konseyi, moda endüstrisini 2030 yılına kadar dönüştürmeyi vaat eden Seamless adlı ulusal bir ürün yönetim programına liderlik ediyor. Buradaki fikir, modayı döngüsel ekonomiye entegre etmektir. Sonuçta bu sıfır atık anlamına gelir, ancak bu arada israfın önlenmesi ve en aza indirilmesi, ham maddelerin tedarik zincirinde mümkün olduğu kadar uzun süre kalmasını sağlayacaktır.

Üyeler ürettikleri veya ithal ettikleri her giysi parçası için dört sent vergi ödüyorlar. Bu fonlar giysi toplama, araştırma, geri dönüşüm projeleri ve bilinçlendirme kampanyalarına gidiyor. BIG W, David Jones, Lorna Jane, Rip Curl, RM Williams, THE ICONIC, Sussan Group ve Cotton On, Seamless Foundation'ın üyeleridir. Her biri programın geliştirilmesine 100.000 A$ katkıda bulundu.

Hazır giyim tekstilleri için dünyanın ilk sektör liderliğindeki kolektif ürün yönetimi girişimlerinden biri olan Seamless, daha sürdürülebilir ve döngüsel bir moda endüstrisine doğru değişimi yönlendirmek için eşsiz bir fırsat sunuyor.

Ancak ultra hızlı moda markalarının, Seamless'de beleşçiler gibi hareket ederek yatırımlardan ve girişimlerden anlamlı bir katkı sağlamadan faydalanma riski bulunuyor. Shein ve diğerleri, kısa ömürlerinin sonunda tedavi gerektiren daha fazla ürünü pazara sunmaya devam edecek. Ancak programa uymayı başaramazlarsa, bunun bedelini ödeyenler onlar olmayacak.

Hükümet tarafından finanse edilen konsorsiyumun, endüstrinin çevresel ve sosyal sürdürülebilirlik zorluklarına çözüm bulmada ultra hızlı modayı da tanıması gerekiyor. Şu anda sadece hızlı modadan bahsediyorlar ve ultra hızlı modanın yükselişini görmezden geliyorlar. Örneğin, küresel taramanız hızlı moda hakkında bir tartışma içeriyor ve ultra hızlı modadan hiç bahsetmiyor.

Bu aynı zamanda sektörde genel bir veri eksikliğine de işaret ediyor ancak Seamless söz konusu olduğunda, bu büyüyen pazar segmentini göz ardı etmenin büyük bir etkisi olabilir. Shein ve Temu'nun 2024 yılında toplumun her kesiminden müşterilerle toplam 2 milyar dolarlık satış gerçekleştireceği tahmin ediliyor.

Eleştirel yaklaşım


Bazı markalar aktif olarak yer alıyor ve daha sürdürülebilir bir gelecek için çalışıyor. Ancak Temu gibi diğerleri Shein'den bir şeyler öğreniyor ve onun iş modelini taklit etmeye çalışıyor. Daha sürdürülebilir ve sorumlu bir moda endüstrisine geçiş, ultra hızlı modanın daha iyi anlaşılmasını, acil sistemsel değişiklikleri ve kolektif çabaları gerektiriyor.

Çalıştığım Sürdürülebilir Gelecekler Enstitüsü, ultra hızlı modanın karmaşıklıklarını ele alan uluslararası bir akademik araştırma ağının kurucu üyesidir. Bu, ultra hızlı modanın hazır giyim işçilerinin geçim kaynaklarını nasıl etkilediğini, tekstil atıklarını nasıl artırdığını içeriyor ve sektörün döngüsel ekonomi ilkelerini uygulama mücadelesini vurguluyor. Ayrıca, özellikle Z kuşağı tüketicileri arasında tüketici davranışlarını sosyal medya odaklı seyahatten uzaklaşarak daha sürdürülebilir tüketime doğru nasıl yeniden şekillendirebileceğimizi de araştırıyoruz.

Geçen ay, Federal Çevre Bakanı Tanya Plibersek, belki de asgari çevre standartlarının getirilmesi veya Temmuz ayına kadar giyim vergisi getirilmesi yoluyla olası bir müdahaleyi duyurdu.

Zaman geçiyor. Daha sürdürülebilir ve adil bir moda endüstrisinin temellerini atma zamanı geldi. Avustralya zengin bir moda geçmişine sahiptir ve çoğu dünya çapında faaliyet gösteren birçok önde gelen yerel markaya ev sahipliği yapmaktadır. Bu markalar bize iyi tasarım, sürdürülebilirlik ve inovasyonun bir sektörü ileriye taşımasıyla nelerin mümkün olduğunu gösteriyor.

Sonuçta kolektif kararlarımızın muazzam bir gücü var. Moda alışkanlıklarımızın sonuçlarını anlayarak ve değişimi savunarak hepimiz daha sürdürülebilir ve eşitlikçi bir moda endüstrisi için katalizör olabiliriz.