Vücut pozitifliğinin modası geçti mi? | moda trendleri

ilayda

Member
Şarkıcı Ariana Grande Salı günü TikTok’ta diğer insanların vücutları ve görünüşleri hakkında yorum yapılmasına karşı konuştu. “Ne olursa olsun insanların vücutları hakkında yorum yaparken daha nazik ve daha rahatsız olmalıyız” diyen şarkıcı, “Birini övmenin veya görmediğinizi görüp de görmediğiniz bir şeyi görmezden gelmenin yolları var.” bu yönde çalışmak için birbirlerine yardımcı olmalıdırlar. Sadece daha güvenli olmayı ve birbirimizi daha güvenli hale getirmeyi hedefliyoruz.


Ariana Grande, TikTok takipçilerini kendi bedeni de dahil olmak üzere insanların bedenleri hakkında yorum yapmayı bırakmaya çağırıyor (Jordan Strauss/Invision/AP/Picture Alliance)

Grande, “Sağlıklı ve güzel görünmenin birçok farklı yolu var” dedi.

Ancak Ariana Grande ve Lizzo ve Meghan Trainor gibi diğer şarkıcılar vücut olumlamalarını abartırken, toplum son yıllarda yeni güzellik normlarını benimsemeye gerçekten yaklaştı mı?

Çeşitli basında çıkan haberlere göre, ultra ince modeller bu bahar Paris Moda Haftası’nda büyük bir geri dönüş yaptı. Vogue Business, New York, Londra, Milano ve Paris’teki son defilelerde, görünümlerin %95,6’sının ABD 0-4 bedenine karşılık gelen düz beden denilen modellerle sunulduğunu tespit etti. Amerikalı bir kadının ortalama boyu şu anda 16 ila 18 arasındadır.

Her tür bedenin kabulünü teşvik eden vücut pozitifliği kavramına ne oldu?

Beden kapsayıcılığı, son yıllarda moda tasarımcılarının konseptlerinin bir parçası gibi görünüyordu ve büyük beden modeller podyumda yeni görünümleri kutluyordu. Örneğin Jean-Paul Gautier, La Belle Fleur Terrible adlı parfümünü, yağın kabul edilmesini savunan lezbiyen bir aktivist olan model ve DJ Barbara Butch ile birlikte tanıttı.

Vücut Pozitifliği nasıl başladı?

Beden olumlaması genellikle yeni bir sosyal medya fenomeni olarak algılanıyor. “Riot, diyet yapma!” konulu Almanca bir kitabın yazarı olan kültür bilimci Elisabeth Lechner, hareketin çok daha eski olduğunu ve köklerinin ABD’deki 1960’lar ve 1970’lerin feminist hareketinde olduğunu söylüyor.

Geleneksel güzellik ideallerine karşı direniş, onlarca yıldır feminist çevrelerde bir sorun olmuştur. 1967’de insanlar pasta yemeyi ve beslenme rehberlerini yasaklamayı protesto etmek için New York’ta toplandı. Aktivistlerin siyasi kaygıları vardı: “Bu, günün her saati birbirini sevmekle ilgili değildi, kim olursa olsun, şişman vücutlu insanlara adil davranılmasını talep etmekle ilgiliydi,” dedi Lechner DW’ye.

“Ölümcül sonuçlara yol açabilecek her şey suçlandığı için hastanede kötü muamele görmemek” gibi somut siyasi taleplerde bulundular.

Reklamverenler standart gövdeleri tercih eder

Kapsayıcılık aktivistleri, ABD ve Avrupa pistlerinde 0 beden modellerin çoğalmasını vücut pozitifliğine bir tepki olarak görüyorlar.

Lechner, bunun için sosyal medyayı da suçluyor, bu da kârı siyasi direnişi sağlamanın önüne koyuyor.

“Platform kapitalizmi, reklam ürünleri satmak için aynı standardizasyon organlarını talep ediyor. Tamamen düzenlenmemiş bir pazar” dedi ve bu nedenle, bu “derinden kapitalist” platformlar tarafından desteklenen trendlere karşı çıkmak için sosyal medyayı kullanmayı sorunlu buluyor.

Ünlü vücut pozitifliği aktivisti Lizzo’nun da belirttiği gibi, kapsayıcılığı teşvik ettiğini iddia edenler arasında bir çeşitlilik eksikliği var, çünkü sözde vücut pozitifliği etkileyicileri nispeten zayıf beyaz kadınlar olmaya devam ederken, renkli insanlar ve erkekler yeterince temsil edilmiyor. .

Hâlâ iyileştirilecek çok şey olsa da, Lizzo gibi vücut pozitifliği aktivistlerinin dünya yıldızları olması, hâlâ ilerleme kaydedildiğinin bir göstergesidir. Lechner’ın belirttiği gibi, gençliğinde diğer vücut tipleri için rol model yoktu.

Vücut pozitifliğinden sonra ne gelir?

Araştırmalar, vücut pozitifliğinin ruh sağlığı ve benlik saygısı üzerinde birçok olumlu etkisi olduğunu kanıtlamıştır.

Şimdi bir orta yol da popülerlik kazanıyor: vücut tarafsızlığı veya vücudunuzu kabul etme ve ona saygı duyma yeteneği.

Hollandalı düşünce kuruluşu FreedomLab’den filozof Jessica van der Schalk, 2018 tarihli bir makalesinde bu kavramı tartıştı ve vücudunuzu ne sevmenin ne de ondan nefret etmenin, sadece onu o kadar umursamamanın mümkün olduğuna dikkat çekti. Bir kişi vücudunu sevdiğinde bile, görünüşe çok fazla özgüven yüklediğini hisseder ve sonunda vücudunun her yönünü sevmiyorsa kendini suçlayabilir.

Anglia Ruskin Üniversitesi’nde Sosyal Psikoloji Profesörü Viren Swami’nin The Conversation’da yazdığı gibi, “Beden tarafsızlığı, görünüşe odaklanmayı azaltır, bedenlerimizin yapabileceği her şeyi daha iyi takdir etmemizi sağlar.”

Bilimde, “vücut işlevselliği” terimi, bir vücudun yapabileceği her şeyi tanımlamak için kullanılır. Her türlü fiziksel aktivite, insanların özgüvenini geliştirir ve insanların vücutlarının neler yapabileceğini takdir etmelerine yardımcı olur.

Van der Schalk’ın makalesinde belirttiği gibi, vücut tarafsızlığının en büyük “dezavantajı”, insanların güzellik ideallerine olan ilgilerini tamamen kaybettiklerinde, sosyal medya ile moda ve güzellik şirketlerinin bunlardan yararlanmalarının zorlaşmasıdır.

Ancak yaygın vücut tarafsızlığı sağlanana kadar, sıska modeller popülerliğini koruyor. Moda tasarımcılarının ve dergilerin bildiği gibi, satan vücut şeklidir.

Bu makale aslen Almanca olarak yazılmıştır.